Buurtinitiatief De Blauwe Wijkeconomie belicht sociale kant van duurzaamheid

‘Hoe gaat het eraan toe aan de lokale “klimaattafels” in de wijk?’ Die vraag beantwoordt Patrick Hoogenbosch, medeoprichter van een duurzaamheidsinitiatief in het Arnhemse Spijkerkwartier. Hoogenbosch werd geïnterviewd door Erik Jansen, associate lector Capabilities in Care and Wellbeing op de HAN.

Een groep inwoners van het Spijkerkwartier startte in januari 2012 het buurtinitiatief Spijkerenergie, dat later wordt omgedoopt tot De Blauwe Wijkeconomie. De inwoners wilden zonnepanelen en vroegen zich af of ze die gezamenlijk konden aanschaffen. Hoogenbosch: ‘Het geld dat je op de bank hebt, levert meer rendement op als je er zonnepanelen voor op je dak legt. Bovendien is dat goed voor de natuur, maar de financiële prikkel was eigenlijk al voldoende.’

Het is het eerste duurzaamheidsproject dat de wijkbewoners gezamenlijk uitvoeren, maar zeker niet het laatste. ‘We merkten zelf al snel dat onze activiteiten zich uitbreidden: vanuit de zonnepanelen en het idee dat we maar één wereld hebben waar we zuinig op moeten zijn ontstonden er ook beelden over ledverlichting op straat, deelauto’s, en ook het verbinden met andere initiatieven.’

De projecten bevatten de elementen ‘duurzaamheid’ en ‘verdienmodellen’. De Blauwe Wijkeconomie maakt businesscases, aan de hand van ideeën die de duurzaamheid van de wijk te bevorderen. Zo benaderde de community verzekeraars, om te vragen of zij wilden bijdragen aan het voorkomen van wateroverlast in de wijk. Bij hevige regenval is waterschade geen uitzondering.

Een ander belangrijk element is de sociale kant van verduurzaming, ontdekten de deelnemers aan het wijkinitiatief. Want hoe overtuig je mensen dat verduurzaming een goed idee is? Hoe zorg je dat iemand een businesscase begrijpt? Hoe haal je mensen over om actief bij te dragen aan projecten? Deze en andere vragen kwamen bovendrijven, in de zeven jaar waarin het buurtinitiatief actief is.

In dit uitgebreide interview met Erik Jansen gaat Patrick Hoogenbosch dieper in op deze vragen.

Bron: Jansen, E., 2019. GROEN IS VOOR DE HAPPY FEW, BLAUW IS VOOR IEDEREEN: EEN INTERVIEW MET PATRICK HOOGENBOSCH (DE BLAUWE WIJKECONOMIE) OVER DE SOCIALE KANT VAN DE ENERGIETRANSITIE. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 28(2), pp.10–15. DOI:

Delen:
SEECE (Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise)

SEECE is hét centre of expertise voor duurzame elektrische energie. Deze publiek-private samenwerking jaagt innovatie aan, zorgt voor voldoende arbeidscapaciteit en zet kennis om in financieel haalbare producten en diensten.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.