Eerstejaars Engineering presenteren bi-disciplinaire projecten

Eerstejaarsstudenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) (opleidingen Industrieel Product Ontwerpen (IPO), Technische Bedrijfskunde (TBK), Werktuigbouwkunde (WTB) en Elektrotechniek (E)) presenteerden 6 juni hun bi-disciplinaire projecten. Ze werkten onder andere aan een tegenwindvoertuig.

Samenwerking tussen de opleidingen loopt als een rode draad door het nieuwe curriculum van het Instituut Engineering. In het eerste blok (halfjaar) werken de eerstejaarsstudenten monodisciplinair. Dat wil zeggen: alleen met studenten van de eigen opleiding.

Samenwerken met andere opleidingen
In het tweede blok wordt de samenwerking bi-disciplinair: samenwerking tussen studenten uit 2 opleidingen. Deze samenwerking bouwt zich vanaf het derde blok uit naar projecten waarin alle engineeringopleidingen, multidisciplinair, zijn vertegenwoordigd. Samenwerken, zoals je dat ook in de beroepspraktijk gaat doen. De studenten werkten in teams van 4-6 studenten uit steeds 2 opleidingen aan opdrachten.

Een opdracht die in het oog sprong, was gekoppeld aan het project Wind Driven Vehicle. In de laatste week van augustus vindt de internationale Racing Aeolus-wedstrijd plaats, op een zeedijk in Den Helder. Studententeams rijden 500 meter tegen de wind in. De energie die het voertuig aandrijft, wordt onttrokken aan een propeller (windrotor). Het team met de hoogste verhouding tussen eigen snelheid (Vcar) en windsnelheid (Vw) wint de Racing Aeolus.

Mechanisch versus elektrisch
Eerstejaarsstudenten van de opleidingen WTB en IPO kregen de opdracht een mechanisch aangedreven voertuig te ontwerpen, waarbij het turbinevermogen volledig mechanisch wordt overgebracht op de wielen. Ook moesten zij een cockpit met een ergonomische positie voor de piloot ontwerpen.

Studenten van de opleidingen WTB en E ontwierpen een elektrische aandrijflijn van de windrotor-as naar de wielen. De studenten moesten een goede match vinden tussen de range van koppel en toeren van de rotor en het meest geschikte type generator met hoog rendement. De elektrische energie moest met zo weinig mogelijk verlies via een inverter, eventuele tussenopslag en motorcontroller naar de elektromotor op een wielas worden overgebracht.

Benieuwd hoe de studententechnologie eruit ziet? Kijk op Flickr voor een selectie foto’s.

Bron: HAN.nl

Delen:
SEECE (Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise)

SEECE is hét centre of expertise voor duurzame elektrische energie. Deze publiek-private samenwerking jaagt innovatie aan, zorgt voor voldoende arbeidscapaciteit en zet kennis om in financieel haalbare producten en diensten.

Plaats een reactie