Lectoren en hbo-docenten zoeken bredere samenwerking rond duurzame energie

Hoe kunnen hogescholen met elkaar samenwerken rond het thema duurzame energie? Over één ding lijken lectoren en docenten het in ieder geval eens: ‘We moeten van elkaar weten wat we doen en beschikbare kennis ontsluiten.’

De Hogeschool Utrecht stond woensdag 14 juni in het teken van duurzame energie. Om precies te zijn: duurzame steden. Bezoekers van de conferentie Smart Sustainable Cities (georganiseerd door het Centre of Expertise Smart Sustainable Cities) zagen hoe de stad van de toekomst wordt vormgegeven. Ze kregen een rondleiding door een energielab, hoorden hoe visionair Thomas Rau een paspoort voor bouwmaterialen ontwikkelt en woonden een prijsuitreiking voor energiestudenten bij.

Bijeenkomst lectoren en docenten
Maar niet alleen de toekomst van de stad kwam aan bod. Docenten en lectoren van verschillende hogescholen kropen bij elkaar aan tafel, om de toekomst van energieonderzoek en -onderwijs te bespreken. In een vergaderzaal zaten afgevaardigden van het lectorenplatform Urban Energy, Lectorenplatform EnergieVoorziening in Evenwicht (LEVE), Lectorenplatform BioBased Economy, de Topsector Energie en het docentenplatform Teacher’s Learning in Energy. De centrale vraag was: hoe kunnen deze partijen met elkaar samenwerken?

Voordat die vraag beantwoord werd, benadrukte Marsha Wagner van de Topsector Energie (Human Capital Agenda) het belang van samenwerking. Op het scherm verschenen krantenkoppen, met de centrale boodschap: het tekort aan goedopgeleide energieprofessionals is bedreigend voor het tempo van de energietransitie. Dat tekort slinkt niet vanzelf. Integendeel. Door de transitie naar duurzame energie is een groeiende behoefte aan professionals met een nieuw soort kennis en vaardigheden. ‘Dit is waar we het allemaal voor doen’, aldus Wagner.

Kennis en contacten
Lectoraten versterken de aansluiting van hbo-onderwijs op uitdagingen in het werkveld. Kennis die voortkomt uit onderzoek – dat met bedrijven en overheden wordt uitgevoerd – vloeit terug in het onderwijs. Onderzoek, kennis en contacten worden ook nog eens gebundeld, door middel van lectorenplatforms. Hogescholen formuleren gezamenlijke visies en werken samen aan projecten. Zo richten de lectoraten achter het platform Urban Energy zich op energieneutrale steden, focust LEVE op grootschalig energie-evenwicht en stimuleert BioBased Economy een economie die draait op biomassa als grondstof.

Nu is de vraag: kunnen lectoren- en docentenplatformen zich aan elkaar verbinden? En wat levert die verbinding dan op? Jan Oosting, projectleider van Teacher’s Learning in Energy, stelde dat het werk op hogescholen effectiever wordt als lectoren en docenten hun activiteiten bundelen. ‘Kunnen we dingen samen gaan doen, zodat we die niet meer apart hoeven te doen?’ Ivo Opstelten van lectorenplatform Urban Energy pleit in ieder geval voor meer kennisuitwisseling: ‘We moeten inzichtelijk krijgen wat iedereen doet. Dat is misschien stap 1.’

Kennisdeling

Kennisuitwisseling is waardevol, liet Douwe-Frits Broens van het lectorenplatform BioBased Economy weten. ‘We willen mensen overtuigen van het nut van bio-energie. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten we de meerwaarde laten zien. Wat zijn de overtuigende argumenten? Om je meerwaarde aan te tonen, moet je ook verstand hebben van oplossingen waar je je tegen afzet. Dan kun je een vergelijking maken.’

Tinus Hammink, programmamanager van het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE), ziet nog een voordeel van samenwerking. ‘Als we – met lectoren, docenten en de Topsector Energie – tot een gezamenlijk netwerk komen, dan krijgen we meer voor elkaar. Dan ontstaat een gevoel van urgentie. We kunnen gezag aan elkaar ontlenen.’ Brede samenwerking kan ervoor zorgen dat veranderingen in het onderwijs gemakkelijker worden doorgevoerd. Bovendien maakt het de hogescholen een betrouwbare gids, op de weg naar een duurzame energievoorziening.

Van onderzoek naar onderwijs
Deze visie sluit aan bij het project Teacher’s Learning in Energy. Binnen dit project zorgen docenten dat kennis over duurzame energie beschikbaar komt en dat docenten op hogescholen meer gebruik maken van elkaars data, faciliteiten en bedrijfsnetwerken. De docenten ontwikkelen bovendien een gezamenlijke minor, gericht op de ontwikkeling van transitieskills. Hierdoor kunnen studenten een waardevolle bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzame energievoorziening. Het onderwijs voor de minor wordt deels samengesteld met informatie uit onderzoeksprojecten.

Dankzij de samenwerking tussen lectoren en docenten wordt onderwijs afgestemd op de uitdagingen die de energietransitie met zich meebrengt. Niet per hogeschool, maar Nederland-breed. Deze ontwikkeling zorgt voor toekomstgerichte energieprofessionals. En dat is maar goed ook. Want, zoals Marsha Wagner van de Topsector Energie aan het begin van de bijeenkomst benadrukte: ‘Dat is waar we het allemaal voor doen.’ Op 29 november, tijdens de jaarlijkse werkconferentie van de Topsector Energie, komen de platformen opnieuw bij elkaar om de bredere samenwerking vorm te geven.

Bron: HAN Centre of Expertise – SEECE / Pexels

Delen:
SEECE (Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise)

SEECE is hét centre of expertise voor duurzame elektrische energie. Deze publiek-private samenwerking jaagt innovatie aan, zorgt voor voldoende arbeidscapaciteit en zet kennis om in financieel haalbare producten en diensten.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.