Lichte elektrische vrachtvoertuigen zijn efficiënte aanvulling op stadsvervoer

Het lectoraat Automotive van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) participeerde in een onderzoek naar licht elektrische vrachtvoertuigen, zogeheten LEVV’s. Deze vorm van transport is voor 10 tot 15% van de bestelautoritten in de stad een efficiënt alternatief.

LEVV’s kunnen voor een aantal problemen binnen de stadslogistiek een oplossing zijn. Ze zijn stil, wendbaar en uitstootvrij en nemen minder ruimte in beslag. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid.

Grote bedrijven als CoolBlue, Wehkamp, Picnic en bouwgroothandel Stiho doen nu al een deel van hun leveringen met LEVV’s. Ook grotere logistiek dienstverleners als PostNL, UPS, DPD en DHL rollen in Europa netwerken uit met LEVV’s, soms zelfs zelfrijdend. Maaltijdbezorgers Deliveroo en Uber Eats groeien met de inzet van (e-)fietsbezorgers. Zelfs in servicelogistiek komt de LEVV eraan; bij Ziggo, Feenstra en Coca-Cola. In het midden- en kleinbedrijf zien we aanbieders die LEVV gebruiken, zoals City Hub, Fietskoeriers.nl, E-Bakkie en Byondo.

LEVV-LOGIC-project
De partners binnen het LEVV-LOGIC-project deden van 2016 tot 2018 onderzoek naar de inzet van LEVV’s in stadslogistiek in het MKB. Het onderzoek is mede gefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Een deel van het project werd uitgevoerd in het Mobility Innovation Center, op het Industriepark Kleefse Waard in Arnhem.

Tijdens dit project werken de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool van Rotterdam en de HAN samen met logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten om kennis te ontwikkelen over de inzet van LEVV’s; wat betekent de inzet van LEVV’s voor de bedrijfsvoering?

Bedrijfsvoering en transportmanagementsystemen
De bedrijfsvoering met LEVV’s vraagt om een goede locatie van hubs in het distributienetwerk, robuuste processen, aangepaste ICT, enthousiaste en meedenkende medewerkers en een passende organisatie.Voor elke goederenstroom gelden andere eisen, zoals retourstromen of gekoeld transport voor voedsel. Behalve een goed doordacht logistiek concept is natuurlijk ook een geschikt voertuig nodig; soms is dat een LEVV, soms is dat een bestelauto. De inzet van transportmanagementsystemen maakt het mogelijk om steeds het optimale voertuig te gebruiken voor een specifieke route.

Kansrijke sectoren voor de inzet van LEVV’s zijn tijdkritische leveringen, pakket en post, kleine zendingen in food, bouwlogistiek en servicelogistiek. Elke sector heeft eigen eisen en karakteristieken. In deze sectoren zijn grote logistiek dienstverleners dominant. Hun opdrachtgevers willen het liefst universele, nationale logistieke diensten en ICT-koppelingen. De MKB’ers kunnen als onderaannemers werken binnen de netwerken van de grote spelers. Kansrijke sectoren die nu nog in ontwikkeling zijn, zijn:

  • Lokale retailplatforms
  • Nieuwe postdiensten
  • Lokale voedselleveringen
  • Online levensmiddelen
  • Compacte distributievoertuigen

Efficiënt alternatief
LEVV’s zijn voor 10 tot 15% van de bestelautoritten in de stad een efficiënt alternatief. In steden als Amsterdam en Rotterdam zou het gaan om 3.000 tot 4.000 LEVV’s, vooral fiets- en bromfietsachtige types. De inzet van compacte distributievoertuigen is nog een relatief kostbaar tegenover de elektrische bestelauto’s, die een groter laadvermogen, hogere maximumsnelheid en grotere actieradius hebben. Er is nog weinig urgentie bij verladers of logistiek dienstverleners om bij stadslogistiek LEVV’s in te zetten. De verwachting is niet dat lokale overheden op grote schaal voertuigrestricties gaan invoeren. Bovendien wordt de elektrische bestelauto een steeds beter alternatief.

LEVV’s kunnen ervoor zorgen dat een stad bereikbaar en leefbaar blijft. Maar, de veiligheid is ook belangrijk bij LEVV’s. De voertuigen delen de stad met andere voertuigen, fietsers en voetgangers. Hiervoor moeten de infrastructuur en openbare ruimte uiteraard wel geschikt zijn. De stedelijke infrastructuur kan snel verbeterd worden door de ontwerprichtlijnen op juiste wijze toe te passen. Ook is er winst te behalen in de inrichting van de openbare ruimte. Aan de hand van 2 innovatieve ontwerpkaders, Verkeer in de Stad en Functional Ambiance, kunnen de infrastructuur en openbare ruimte snel worden verbeterd. Deze methoden zijn uitgewerkt in het LEVV-LOGIC-project.

Bron: LEVV-LOGIC

Beeld: Flickr

Delen:
SEECE (Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise)

SEECE is hét centre of expertise voor duurzame elektrische energie. Deze publiek-private samenwerking jaagt innovatie aan, zorgt voor voldoende arbeidscapaciteit en zet kennis om in financieel haalbare producten en diensten.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.