Pickup Truck met ‘wisseltruc’ wint duurzame challenge

Bedenk een nog niet bestaande oplossing voor duurzaam city-to-city transport van zowel personen als goederen tussen Arnhem en Nijmegen. Zo luidt de opdracht tijdens de GreenTech Week 2016 aan zo’n vijftig vierdejaars studenten HAN Automotive in het Clean Mobility Center op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem. Ze presenteren hun businesscases na drie dagen brainstormen aan een vierkoppige jury, net zoals in het BBC-programma Dragon’s Den. De Pickup Truck, waarbij steeds andere wagons aan- en afhaken bij de truck, krijgt de meeste punten. “Zeker de moeite waard om verder uit te werken”, oordeelt de jury.

Langzaam maar zeker stijgt de temperatuur in het Clean Mobility Center bij de presentaties van de zeven innovatieve ideeën voor duurzaam city-to-city transport van personen en goederen tussen Arnhem CS en het station van Nijmegen. Wat wil je ook? Vraag vijftig studenten Han Automotive op dinsdag de koppen bij elkaar te steken en op de vrijdag erna met een energie- en investeringsefficiënte oplossing te komen, dan komt de stoom zo’n beetje uit hun oren. Zeker als ze tijdens de finale van deze challenge zien en horen wat hun collega-studenten hebben bedacht.

29852023323_4e7458f962_zDe GreenTech Week 2016 is de aanleiding, het Clean Mobility Center op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem de plaats van handeling voor het project van HAN Automotive, onderdeel van de faculteit Techniek van de Hogeschaal van Arnhem en Nijmegen (HAN). Het stimuleren van samenwerken en het aanwakkeren van ondernemerschap vormen de basis van het idee om vijftig vierdejaars studenten van de minors (opleidingen) Advanced Mobility, Autotronica, Internal Combustion Engines en Aandrijftechniek drie dagen ‘onder druk’ op een industrieterrein aan een opdracht te laten werken.

Projectleider Einte Visser is vanuit de HAN mede-organisator van de GreenTech Week. “Mijn ambitie voor dit project is studenten van de HAN – de toekomstige arbeidskrachten in de Greentech-sector – uit te dagen hun visie op duurzaam vervoer te demonstreren. En dat niet op school te doen, maar midden op het industrieterrein IPKW, dat bol staat van de duurzame energie innovaties.”

Koen Lau, pr-coördinator en docent van HAN Automotive pakte die handschoen voortvarend op. “Het is in feite een onderwijsexperiment, waarbij we sturen op het proces en de jury bestaande uit ‘investeerders’, het resultaat beoordeelt op kansrijk of minder kansrijk. We hebben studenten die elkaar niet kenden – Nederlandse en internationale studenten – bij elkaar gezet. Het resultaat, de presentaties in het Engels, is buitengewoon verrassend. Op deze manier en in deze omgeving hebben de studenten nog nooit eerder gewerkt. We hebben ze als het ware in het diepe gegooid en ze zijn allemaal zwemmend boven gekomen.”

20161007_foto_4046

Dragon’s Den

De woordvoerders van de zeven teams e-Volver, Railevator, HyFlexbus, Shuttle zErO, Grayliner, BulletBus en Pickup Truck presenteren hun duurzame plannen voorzien van begroting met kosten en opbrengsten. Daarna staan ze oog in oog met de vierkoppige jury, die net als in het BBC-programma voor startende ondernemers Dragon’s Den, kritische vragen stelt over het innovatieve karakter en de haalbaarheid van de projecten.

De jury bestaat uit Patrick Langevoort, werkzaam bij Allego en directeur van het Clean Moibility Center, Jeroen Geurts directeur van EL-KW in Arnhem dat elektrische aandrijflijnen ontwerpt en produceert en docent Ino van Gijssel (Autotronica) en projectleider Automotive Research Toine Peters. Zij willen vooral weten of de vervoerssystemen wel comfortabel zijn voor de passagiers en of ze werkelijk efficiënter en goedkoper zijn dan de bestaande bus en trein. De studenten geloven daar heilig in: “De HyFlexbus is goedkoper, flexibeler en sneller dan de trein”, betoogt Marcel Bleeker van team HyFlexbus als een volleerde verkoper. Langevoort kijkt met een kritische blik naar de begrotingen en oordeelt dat er ‘hele optimistische businesscases’ zijn voorgeschoteld. “Vooral gelet op de return on investment, dat gaat veel meer tijd kosten dan jullie inschatten.”

Vanzelfsprekend

161006_pickup-truckVoor de studenten is het vanzelfsprekend dat de transportsystemen van de toekomst op duurzame elektriciteit of waterstof rijden en dat dit in veel gevallen met autonome (automatische) besturing gebeurt. Daar hebben ze het volste vertrouwen in. “Echt, daar wordt al mee geëxperimenteerd. Het duurt niet lang meer en is veel veiliger.” De besparingen op chauffeurs zijn geboekt als welkome bezuinigingen in de miljoenen kostende projecten.

Opvallend is dat veel wordt gedacht aan modulaire systemen, voertuigen die in compartimenten te verdelen zijn met verschillende functies, zoals vervoer van personen of juist van goederen. De E-Volver bestaat uit een onderstel waarop je verschillende modules tegelijk kunt plaatsen, afhankelijk van de vraag naar personen- of goederenvervoer.

Bij de Pickup Truck gaat het om modules (wagons) die al rijdend worden afgekoppeld van de ‘moedertruck’ en zelfstandig naar het (laad)station rijden waar de batterij wordt opgeladen tijdens het in- en uitstappen van de passagiers. Eenmaal opgeladen rijdt zo’n module zelfstandig richting de volgende passerende truck en haakt daarbij aan. “Dat de  truck door deze wisseltruc niet hoeft af te remmen om te stoppen, levert enorme energiewinst op”, verzekert Robbin de Jong van team Pickup Truck.

De HyFlexbus bestaat uit 25 meter lange rijtuigen met zitplaatsen voor tachtig passagiers (overdag). Die zitplaatsen kunnen in elkaar geschoven worden, zodat ruimte ontstaat voor het vervoer van goederen (’s nachts). Deze bus is eigenlijk een moderne versie van de Arnhemse trolleybus, voorzien een systeem dat de remenergie van de bus omzet in elektriciteit en een waterstofbatterij. “Tanken kan in Arnhem waar een waterstoftankstation is”, verklaart Bleeker vol vertrouwen in de toekomst.

China

29853673934_f39c03e9b3_zHet team Railevator komt op de proppen met een futurisch ogend vervoermiddel hoog over twee rijbanen heen, waar personenauto’s onderdoor kunnen rijden. Daarvoor is dan wel een bijzonder brede rails noodzakelijk, extra aan te leggen infrastructuur dus. Inclusief de aanleg van  nieuwe rails is het systeem aanzienlijk goedkoper dan de aanleg van een nieuwe metrolijn, betoogt woordvoerder Mahir Ben Said van team Railevator. Het is ook milieuvriendelijker, want één railelevator met plaats voor vele passagiers vervangt een groot aantal bussen. Maar wat blijkt? Dit systeem is in China bedacht en ontwikkeld, constateert de jury. “Geen slecht idee, maar niet bepaald origineel.” Bovendien voldoet de Railevator ook niet aan de eis dat gebruik moet worden gemaakt van het bestaande wegennet.

De Pickup Truck krijgt de meeste punten van de jury, op de voet gevolgd door de HyFlexbus.  De Grayliner, de Shuttle zErO, de BulletBus en de E-Volver volgen op afstand en de Railevator wordt laatste. Jeroen Geurts EL-KW is enthousiast over de presentaties van de studenten en hangt de tekeningen van hun duurzaam vervoerideeën op in zijn bedrijf. ‘’Ter inspiratie van nieuw denken.” Geurts is ook benieuwd naar de werking en het effect van ‘wisseltruc’ van de Pickup Truck: “Zeker de moeite waard om verder uit te werken.”

20161007_foto_4102

tekst: Francien van Zetten

foto’s: Einte Visser. Bekijk het gehele album

De illustraties van de ideeën werden verzorgd door de Arnhemse illustratoren van Visuele Notulen

Delen:
Einte Visser

Einte Visser is projectleider Gelderland Valoriseert bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) met als aandachtsgebied duurzame energie. Hij begeleidt o.a. studenten met een innovatief bedrijfsidee met kennis en kapitaal naar de markt. Daarnaast werkt hij op het thema business development bij het Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie van de HAN.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.