Wattsun; van studentproject tot serieuze start-up

Elektriciteit die je kunt stapelen. Het werd bedacht door HAN-studenten met een passie voor muziekfestivals en duurzaamheid. Zij ontwikkelden Wattsun, een stroomvoorziening die binnenkort te koop is.

De man achter Wattsun
In een ruimte op de Faculteit Techniek zitten Wattsun-oprichter Koen Olieslagers en Jan Scholten van het HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap (CvVO). Een netafgestudeerde productontwerper en een doorgewinterde adviseur. Ze bespreken een subsidie die Olieslagers kreeg toegekend, om de ontwikkeling van zijn bedrijf een slag verder te brengen. De jonge ondernemer krijgt 40.000 euro via de zogenaamde take-off hbo-regeling van het SIA, met hulp van de HAN.

(Lees een nieuwsbericht over de subsidietoekenning.)

Het bedrijf waar hij de subsidie voor krijgt, komt voort uit de studie van Olieslagers: Industrieel Product Ontwerpen. Hij volgde de minor Green S-Team, een onderwijsprogramma dat zich richt op duurzame energie. Olieslagers kreeg vanuit die minor een opdracht van het bedrijf Green Events Nederland, dat festivals verduurzaamt. Een actuele uitdaging, laat Olieslagers weten. ‘Festivals zijn met elkaar aan het concurreren op dat vlak. Neem DGTL, bijvoorbeeld. Tijdens de afgelopen editie verkochten ze geen vlees, om hun footprint te verkleinen en mensen te inspireren.’

Onderzoek op festivals
Olieslagers en zijn medestudenten onderzochten verschillende festivals. Een van de grootste uitdagingen bleek het verduurzamen van de energievoorziening. Festivals worden vaak georganiseerd op locaties die niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet, waardoor de organisatie dieselgeneratoren nodig heeft om stroom op te wekken. Die generatoren zorgen voor uitstoot, en niet zo’n beetje ook. Lowlands, een van de grootste muziekfestivals van Nederland, verstookt meer dan 100.000 liter diesel per editie.

(Lees een artikel over duurzaamheidsvraagstukken op Lowlands.)

Dat kan anders, moeten de studenten gedacht hebben. Niet lang na hun onderzoek presenteerden zij een aantal manieren om de hoeveelheid diesel op festivals te verminderen. Een mogelijkheid was het opslaan van groene stroom. Een idee dat later zou uitgroeien tot de Wattsun: een stapelbare batterij, die opgeladen kan worden met duurzame elektriciteit. De studenten ontwierpen een zogenaamde dock: een batterij met een stopcontact. Daarnaast ontwierpen zij packs: batterijen die op de dock gestapeld kunnen worden. Een toegankelijk systeem. De verschillende batterijen verbinden automatisch, zodra ze gestapeld worden, en communiceren met elkaar.

Hulp met productontwikkeling
Green Events Nederland zag wel wat in de opslag van duurzame energie. Eigenaar Paul Schurink vroeg of de studenten het product verder wilden ontwikkelen. Koen Olieslagers ging met Schurink in zee. Hij nam een half jaar pauze van zijn studie voor Wattsun en gebruikte zijn afstudeerstage om het product een slag verder te brengen. Maar hoe ontwikkel je eigenlijk een product? ‘Dat wist ik ook niet’, haha’, zegt Olieslagers. ‘Ik ging gewoon het avontuur aan.’

Er zijn gelukkig allerlei voorzieningen voor jonge ondernemers. Op de HAN zit het CvVO, dat zich bezighoudt met valorisatie en ondernemerschap. Studenten die hun product verder willen ontwikkelen en/of een onderneming willen beginnen kunnen daar terecht met hun vragen. Het CvVO helpt met businessplannen en het binnenhalen van fondsen. Olieslagers en zijn kompanen maakten daar handig gebruik van. Zij kregen tijdens hun minor een STHO-kennisvoucher ter waarde van 1000 euro van de HAN en 2000 euro van SEECE. Na de minor haalde Olieslagers nog eens 5000 euro op bij Gelderland Valoriseert (van idee naar BV!) en kreeg hij een bedrag van 2000 euro van het HAN Steunfonds.

Het product commercieel maken
De studenten hadden al snel een concept dat zij konden delen met de buitenwereld. Zij stonden in januari 2015 op Eurosonic Noorderslag, een jaarlijks muziekfestival in Groningen. In het Infoversum, een gebouw in de vorm van een witte bol, pronkte de Wattsun tussen allerlei festivalinnovaties. Het systeem zag eruit alsof het direct kon worden ingezet, maar schijn bedriegt. ‘Dat was alleen behuizing’, zegt Olieslagers. ‘Later hebben we gelaccu’s gebruikt en nu stappen we over op lithium ion-batterijen. Het soort batterijen dat ook in elektrische auto’s gebruikt wordt.’

(Lees hier een artikel over Wattsun op Noorderslag.)

Wattsun is ver gekomen sinds de presentatie op Noorderslag. Olieslagers wil het product volgend jaar zomer gaan verkopen. Om het project succesvol naar de markt te brengen, nam Olieslagers een HAN-alumnus Commerciële Economie in dienst: Bart Hendriks. ‘De festivalwereld is een moeilijke markt’, laat Olieslagers weten. ‘Festivalorganisaties huren verschillende bedrijven in, bijvoorbeeld voor toiletten. Die leveren wc-papier, schoonmakers, mensen die geld innen enzovoorts. Dat is een service. Hoe wij dat gaan doen met stroom, weten we nog niet. Er zijn veel businessmodellen mogelijk. We kijken ook naar andere branches, zoals video- en fotografiebranche. In die sector hebben ze ook stroom op locatie nodig’, aldus Olieslagers.

Het bedrijf draaiende houden
Marktonderzoek en productontwikkeling zijn niet goedkoop, ontdekte de productontwerper. ‘Toen ik in 2014 5000 euro kreeg, dacht ik “wow, dat is veel geld”. Nu gaat dat er elke maand doorheen.’ Met hulp van het CvVO sleepte de startup een subsidie van 40.000 euro binnen, via het Take off-hbo-traject van SIA. (Een bedrag dat overigens nog niet is uitgekeerd, ondanks de toekenning eind juni. En dat terwijl het geld hard nodig is om het bedrijf op de been te houden.) ‘Ik heb de helft van die 40 mille al uitgegeven’, zegt Olieslagers. Gelukkig investeerde het bedrijf KIC InnoEnergy 125.000 euro in de start-up.

De jonge ondernemer is dankbaar voor alle subsidies en de hulp die hij kreeg bij Wattsun. ‘Zonder geld en zonder de HAN kom je er niet. Je hebt dat soort dingen nodig. Mensen die helpen bij het zoeken van potjes om een bedrijf te kunnen starten. Als je een idee hebt, ben je uiteindelijk 2 a 3 jaar verder voordat je omzet hebt. Je moet die jaren overleven’, zegt Olieslagers.

Stimulans voor hbo-ondernemers
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) doet steeds meer om studentondernemers te laten slagen, laat Jan Scholten van het CvVO weten. ‘We schenken steeds meer aandacht aan ondernemerschap. We hebben speciale minoren voor ondernemers, we hebben projecten om medewerkers van de hogeschool open te krijgen voor een ondernemende houding en er worden wedstrijden rondom ondernemen georganiseerd. We zijn daar veel meer op gericht dan in het verleden. Toen waren ondernemersinitiatieven veel meer incidenten.’

De hogeschool sluit daarmee aan bij een trend. ‘We zitten in een periode van start-ups. In de structuur van grote bedrijven duurt innovatie veel te lang. Maar als je met drie of vier man gaat innoveren, kun je veel sneller stappen zetten’, zegt Olieslagers. Zo snel, dat hij in 2014 een lege huls kon presenteren op een muziekfestivals en in 2016 overleg kan plegen over subsidiebedragen van tienduizenden euro’s. Hoewel Olieslagers onlangs afstudeerde, zit hij aan tafel als een zelfverzekerde ondernemer en bedrijfsleider.

Bron: HAN Centre of Expertise – SEECE

Delen:
SEECE (Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise)

SEECE is hét centre of expertise voor duurzame elektrische energie. Deze publiek-private samenwerking jaagt innovatie aan, zorgt voor voldoende arbeidscapaciteit en zet kennis om in financieel haalbare producten en diensten.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.