Zonnepanelenactie voor medewerkers: Wat zijn de succesfactoren?

Medewerkers die met korting zonnepanelen kopen voor hun huis. Met die gedachte organiseerde de gemeente Utrecht eind 2014 een zonnepanelenactie voor haar medewerkers. Peter Steijn (themadirecteur Duurzaamheid gemeente Utrecht): ‘We hebben enthousiaste reacties gekregen vanuit de hele organisatie. Bezonnen Energie kwam tijdens de selectieprocedure als beste uit de bus en heeft de actie samen met de gemeente vormgegeven. Met een zeer positief resultaat tot gevolg. Susan Meenhuis, projectleider vanuit de gemeente Utrecht: ‘Met onze promotie bereikten we meer dan 20% van onze medewerkers. Bijna 10% van deze groep bleek uiteindelijk geïnteresseerd en van de geschikte woningen heeft 60% uiteindelijk zonnepanelen laten plaatsen’.

Wat is het geheim van een goede inkoopactie van zonnepanelen?

Het organiseren van een actie is niet zo eenvoudig als het lijkt. Er spelen altijd verschillende belangen, waarbij je van elkaar afhankelijk bent. De gemeente en haar medewerkers hebben belang bij een eerlijk advies, een technisch goed systeem en een hoog serviceniveau. Hierbij zijn ze afhankelijk van de leverancier. Andersom heeft de leverancier een belang bij een efficiënt bouwproces, waarbij ze ook weer afhankelijk is van de organisator.

Maak de uitvraag specifiek

Natuurlijk zijn de technische eisen in de uitvraag belangrijk; goede onderdelen zijn een randvoorwaarde voor een goed systeem. Maar beschrijf in de uitvraag zeker ook heel duidelijk waaraan de leverancier zelf moet voldoen en maak dit meetbaar.

De winnende leverancier zal tijd kwijt zijn met zijn inschrijving, promotie activiteiten, verkoopwerkzaamheden en realisatie. Hoe efficiënter hij kan werken, hoe lager zijn kosten zijn. Zorg dus altijd dat je de actie zo efficiënt mogelijk opzet. Eén manier om dit te doen is door de aanbieders te laten meedenken, en dit onderdeel te laten zijn van de gunningscriteria. Nadeel hiervan is wel dat het moeilijker wordt om aanbiedingen te vergelijken. Iedere woning is anders en iedere klantvraag is anders. Een offerte is daarmee maatwerk en beschrijft bijvoorbeeld ook de afwerking binnenshuis. Een huisbezoek is dus wel zo handig; het voorkomt vervelende verrassingen achteraf.

Kies voor kwaliteit

De kwaliteit van de montagewerkzaamheden bepaalt in belangrijke mate de veiligheid, levensduur en opbrengst van de zonnepanelen. Zorg daarom dat je altijd werkt met ervaren monteurs. Goed om te weten: er bestaat inmiddels een Zonnekeur certificaat, dat monteurs kunnen krijgen na het afleggen van een examen voor het veilig en vakkundig installeren van zonnepanelen. Het tijdstip waarop je een collectieve inkoopactie het beste kunt organiseren is het voorjaar. Zorg daarom dat je in januari begint met de selectie van de aanbieder, zodat je voor juni klaar bent met de installatiewerkzaamheden. Voor de klant betekent dit dat de zomer vrij is voor vakantie zodat hij kan genieten van de eerste opbrengst van de zonnepanelen.

 

Bron: EW vakblad

Delen:

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.